Social Media trends en ontwikkelingen 2022
Zowel voor ondernemers, influencers en marketingprofessionals is het belangrijk social media trends te volgen. Als specialist in groeien op social media behandelen we in dit artikel de Social Media trends en ontwikkelingen 2022. Ook blikken we vooruit op wat 2023 zou kunnen brengen. Wanneer je specifiek wilt weten welke trends relevant zijn voor jou, neem dan contact op. We maken graag een persoonlijk plan op maat zodat jij kunt groeien op social media. Laten we beginnen: wat zijn de trends op het gebied van social media?
Wat zijn de trends op het gebied van social media?
Wat is trending in 2022? Je hebt dit jaar veel gehoord over TikTok en hoewel TikTok in Nederland 1,3 miljoen nieuwe gebruikers op zijn netwerk heeft mogen verwelkomen, is het niet de enige stijger. Procentueel gezien is het wel de hardste stijger; in Nederland is TikTok ongeveer 75% gegroeid in gebruikers. De invloed die TikTok heeft op andere sociale media is ook het grootst. Instagram heeft Reels geïmplementeerd, iets wat lijkt op de TikTok-filmpjes. Een van de belangrijkste social media trends en ontwikkelingen in 2022 is dat de focus van foto naar video is verschoven. Over het hele spectrum van sociale media is het dagelijkse gebruik in Nederland fors gestegen. Wat zijn andere conclusies?
Welke social media wordt het meest gebruikt in 2022?
Facebook blijft een van de meest gebruikte platformen in Nederland. Het staat op nummer 2 in Nederland, net onder WhatsApp. Mark Zuckerberg hoeft zich sowieso geen zorgen te maken, want nummer 4 in de social media trends en ontwikkelingen 2022 is nog steeds Instagram. Wat staat er op nummer 3 van welke social media het meest wordt gebruikt in 2022? YouTube! YouTube is ook zeer populair in Nederland, met maar liefst 9,3 miljoen gebruikers, waarvan 3,5 miljoen dagelijks actief zijn.
Welke trends en ontwikkelingen zijn er?
Als we puur kijken naar de content in de social media trends en ontwikkelingen in 2022, dan valt er een aantal dingen op. Zoals eerder genoemd is video het medium om je boodschap te verspreiden. Daarbij kan een Reel op Instagram of een video op TikTok een teaser zijn om mensen geïnteresseerd te maken en op YouTube de hele video te bekijken. Een andere trend is het reageren op video’s met een eigen video. Bij Instagram is dit in 2022 als ‘Video Remix’ prominent toegevoegd. Op TikTok heet dit ‘Duet’. Inhoudelijk zien we in 2022 ook meer social justice en brand involvement over maatschappelijke vraagstukken.
Social media trends 2022 in Nederland
Er zijn veel internationale social media trends en ontwikkelingen te noemen. Veel daarvan komen overeen met de trends in Nederland. Maar wat zijn nu echt de social media trends in Nederland in 2022? De stijging in het gebruik van, en volgers op TikTok en Instagram is in Nederland een sterke trend. Het gebruik van Facebook in Nederland daalde met 6 procent. Minder dan 20 procent van de jongeren gebruikt Facebook. Ook bij de doelgroep 20-29 jaar nam het gebruik af. Ook het gebruik van WhatsApp nam in deze doelgroep af. Nederlanders zijn dagelijks steeds vaker te vinden op YouTube (+14%), LinkedIn (+8%), TikTok (+91%), Twitter (+18%) en Pinterest (+10%).
Nieuwste social media apps van 2022
Opvallend is het aantal kleinere social media apps dat een groot aantal gebruikers heeft weten te realiseren. Wereldwijd zijn BeReal en Telegram bekende namen. In Nederland worden deze platformen ook veel gebruikt. Telegram heeft een gebruikspercentage van 11%, en BeReal is in de lente en zomer van 2022 ongeveer een miljoen keer gedownload. Andere kleinere social media apps die in 2022 populair zijn, zijn onder andere Discord, Twitch, Reddit, Signal, Tumblr, WeChat, Clubhouse, Houseparty, Foursquare, Triller, Caffeine en Parler.
Social media trends in 2023
Met de belangrijkste social media trends en ontwikkelingen van 2022 besproken, is het tijd om vooruit te kijken. Welke trends van 2022 zullen in 2023 blijven? Een duidelijke trend is social selling. Social selling op Instagram wordt verwacht sterk te groeien in 2023. Je hebt geen webshop meer nodig; je kunt direct via een social platform verkopen. Dit was al een van de belangrijkste Instagram-trends in 2022, maar voor 2023 wordt een verdere stijging verwacht.
Augmented reality effects
Wat aansluit op social selling, zijn de augmented reality-effects en extended reality (XR). Dit kan social selling nog aantrekkelijker maken. Het is een logische stap richting een Metaverse, waar augmented reality en extended reality een belangrijke rol zullen spelen.
Groeien in volgers, likes, comments, views en meer
De nadruk op social media lijkt steeds meer op interacties te liggen in plaats van op een aantal volgers of likes. Dit verandert de strategie om te groeien op social media-platformen. Met name de eerste periode dat een bericht gepost is, is het aantal interacties belangrijk. Ook het totale aantal interacties ligt steeds hoger voordat je kunt zeggen dat iets viral gaat. Waar een miljoen views op YouTube vroeger veel was, ligt dit tegenwoordig rond de 5 miljoen. Wanneer je merkt dat je qua volgers op Instagram of TikTok bent gedaald of minder interacties hebt, kan dit te maken hebben met een algoritme-update.
Een goed gesprek over groeien op social media
Met de belangrijkste social media trends en ontwikkelingen van 2022 besproken, nodigen we je van harte uit om contact op te nemen met een social media-specialist van Instagrow. Wil je weten hoe je in 2023 kunt opvallen en groeien op social media? Neem dan nu contact met ons op.